Spirulina – zelený zázrak

Je zelenomodrá jednobunková riasa, ktorá rastie v teplých subtropických a neznečistených jazerách. Jej bunková stena nemá celulózu, čím je stráviteľná v ľudskom organizme na 85–95%. Patrí medzi potraviny s najvyšším obsahom proteínov (55-70%) s esenciálnymi, aj neesenciálnymi aminokyselinami (bez prítomnosti tuku a cholesterolu).

Pre nízky obsah sacharidov (15-25%) a lipidov (5%) je vhodným potravinovým doplnkom s minimom kalórií (10g /10kalórií). Spirulina obsahuje vo veľkej koncentrácii žltooranžové farbivá karotenoidy, hlavne beta karotén, zelené farbivo chlorofyl a modré farbivo fykocyanin, ktorý hlavne zvyšuje biologickú využiteľnosť železa. V 9% sú prítomné minerálne látky a stopové prvky (železo, vápnik, horčík a chróm), tiež vitamíny (B1, B2, B3, B5, B6, B12, biotin, kys. listová, inozitol a vit.E) a aj enzýmy a polyaminy. Spirulina je nutričným zdrojom energie, znižuje pocit únavy, stabilizuje a znižuje chuť k jedlu, chráni nervový systém, má antidiabetické, detoxikačné, antitoxické, antivírusové, antikarcinogénne a hypocholesterolemické účinky, je vhodná pri liečbe kardiovaskulárnych ochorení, anémie, artritídy, astmy, poškodenia pokožky slnečným pôsobením, poškodenia pečene alkoholom, pri chronickej otrave arzénom, na stimuláciu imunitného a lymfatického systému, pri novotvorbe krvných elementov, na spomalenie starnutia, na zvýšenie laktobacilov v črevách (až o 327%), na odstránenie deficitu zinku, v stomatológii pri problémoch v ústnej dutine, ale aj počas tehotenstva a kojenia na zvýšenie plazmatickej hladiny vit.A, železa a hemoglobínu, v pediatrii na zlepšenie videnia, rast tkaniva, posilnenie imunity proti chronickým infekciám a u kojencov sa môže podávať spirulina denne 2g ako prevencia po celý život. Navyše je veľmi účinná pri dodržiavaní redukčnej diéty, resp. pri chudnutí, pretože potláča chuť do jedla, no telu pritom dodáva všetky potrebné živiny.

Spirulinu poznala aj civilizácia Aztékov, ktorí si ju dokonca pre jej vysoko pozitívne účinky nesmierne vážili a to až natoľko, že ju používali ako platidlo. Spirulina je natoľko význačná a svojim obsahom jedinečná, že je spomedzi doplnkov výživy považovaná za jeden z najkomplexnejších zdrojov vitamínov a minerálov.

Čo obsahuje Spirulina?

Spirulina je 100% sladkovodná modrozelená riasa, ktorá patrí do skupiny populárnych zelených potravín. Je bohatým prírodným zdrojom bielkovín, chlorofylu, betakaroténov, vitamínov, minerálov, mastných nenasýtených kyselín. Navyše obsahuje vzácne fytonutrienty (rastlinné výživné látky), ktoré sa nenachádzajú v žiadnych iných zelených potravinách, ako napr. fykocyanín a sulfolipidy.
Spirulina je veľmi vhodnou alternatívou riasy Chlorella. Aj keď zloženie obidvoch rias je veľmi podobné, rozdielne účinky sú dosť výrazné. Spirulina oproti Chlorelle obsahuje fykocyanín. Spirulina je ideálnym doplnkom vegetariánskej stravy alebo redukčných diét, kedy počas pôstu dodáva telu životne dôležité látky.

PREHĽAD VÝZNAMNÝCH ZLOŽIEK, KTORÉ RIASA SPIRULINA OBSAHUJE:

 

VITAMÍNY:
thiamín(B1), riboflavín (B2), niacín(B3), kyselina pantoténová(B5), pyridoxín(B6), inositol(B8), kyanokobalamín(B12), vitamín C, vitamín D, tokoferol(E), biotín(H), vitamín K, kyselina listová

AMINOKYSELINY:
alanín, izoleucín, leucín, lyzín, prolín , valín, metionín, treonín, tryptofán, arginín, serín, cysteín, glycín, histidín, tyrozín, kyselina asparágová, kyselina glutamová

MINERÁLY:
vápnik, fosfór, železo, jód, horčík, mangán, zinok, selén

ĎALŠIE VÝZNAMNÉ LÁTKY:
β-karotén, kyselina alfa-linolénová (ALA), kyselina gama-linolénová (GLA), chlorofyl, fykocyanín, enzýmy

Spirulina je veľmi vhodnou alternatívou riasy Chlorella. Aj keď zloženie obidvoch rias je veľmi podobné, rozdielne účinky sú dosť výrazné. Spirulina oproti Chlorelle obsahuje fykocyanín, či vzácne glykolipidy a sulfolipidy. Chlorella je teda vhodnejšia tam, kde treba regenerovať a doplňovať živiny. Spirulina je vhodná skôr pre tých, ktorí potrebujú posilniť svoju vitalitu a zabraňovať ukladaniu tukov. Spirulina je ideálnym doplnkom vegetariánskej stravy alebo redukčných diét, kedy počas pôstu dodáva telu životne dôležité látky.

Nutričné hodnoty v 100g výrobku:

Vitamin E: 13,0 mg
Vitamin B1: 4,4 mg
Vitamin B2: 6,9 mg
Vitamin B3: 5,9 mg
Vitamin B6: 18,4 mg
Vitamin B12: 160 ug
Draslík: 1040 mg
Fosfor: 950 mg
Železo: 82,7 mg
Magnesium/Horčík: 270 mg
Zinok: 3,3 mg
Jód: 1800 ug

Cukry: 15,1 g
Bielkoviny: 60 g
Tuky: 8,2 g

 

BIELKOVÍNY, DNA, RNA

Tým, že je spirulina pestovala iba v prírodných podmienkach, dáva najskor za následok bohaté zastúpenie zdraviu prospešných látok, ako sú bielkoviny, ktoré predstavujú skoro 70% obsahu riasy. Sú ľahko vstrebateľné a základným stavebným materiálom buniek ľudského tela. Pri nedostatku bielkovín sa objavuje únava, zaostáva rast, nechuť, objavujú sa poruchy vodnej rovnováhy v tele. Spirulina obsahuje tiež nukleovej kyseliny DNA a RNA, ktoré sú nevyhnutnými zložkami pre ochranu a prenos genetických informácií.

Spirulina – chlorofyl a ďalšie látky

Logicky vzaté, musí morská riasa obsahovať chlorofyl, bohatý zdroj organického železa. Vďaka tomu sa mu prezýva zelená krv a dôležitú úlohu plní Prene detoxikáciu. Očisťuje krv od škodlivín a nečistôt.

Esenciálne AMINOKYSELINY

Spirulina má najvyšší obsah proteínov zo všetkých prírodných potravín (65%), ďaleko viac než mäso alebo ryby (15-25%), sójové bôby (35%), sušené mlieko (35%), obilniny (8-14%) alebo plnotučné mlieko (3-4%).
Spirulina obsahuje ako jeden z mála rastlinných zdrojov všetky esenciálne aminokyseliny.

Zásadný význam stráviteľnosti proteínu. Bunková stena Spiruliny je tvorená mäkkými mukopolysacharidmi,
neobsahuje celulózu, čo umožňuje ľahkú stráviteľnosť a jej vstrebávanie. Táto vynikajúca stráviteľnosť je obzvlášť dôležitá pre jedincov trpiacich podvýživou u ktorých je znížená kapacita príjmu živín. Podávanie spiruliny podvyživeným deťom je účinnejšia ako pri sušenom mlieku, pretože laktóza obsiahnutá v mlieku môže vyvolať ťažkosti so zažívaním.

BETA karotén:

Spirulina je najbohatším zdrojom beta karoténu, Je 25x bohatšia ako surová mrkva. Na rozdiel od syntetického vitamínu A a z tuku z rybacej pečene, betakarotén je úplne netoxický, má značné terapeutické účinky, vrátane schopnosti znižovať sérum cholesterolu a všadeprítomnej rakoviny. Beta karotén znižuje riziko všetkých druhov rakoviny, vrátane rakoviny pľúc, pažeráka, žalúdka, hrubého čreva, gastrointestinálneho traktu, pŕs a pošvy.

Fykocyanín:

Najvýznamnejším farbivom v Spiruline je fykocyanín. Tento proteínový komplex tvorí približne 15% celej hmotnosti. Podľa posledných vedeckých výskumov má fykocyanín značné antioxidačné, protizápalové a
antikarcinogénne účinky. Ovplyvňuje tvorbu kmeňových buniek kostnej dreni, podporuje tvorbu makrofágov a stimuluje fagocytózu. Tým výrazne prispieva k stimulácii imunitného systému. Fykocyanín znižuje toxicitu
v obličkách a hrá zásadnú úlohu pri ochrane proti zlyhaniu obličiek spôsobenom toxickými prvkami alebo liekmi, má všestranné využitie pri liečbe dysfunkcie obličiek.

CHLOROFYL:

Spirulina má vysoký obsah chlorofylu, ktorý má výrazné čistiace a detoxikačné účinky. Pomáha z organizmu odstraňovať ťažké kovy, chemické toxíny a ďalšie jedovaté látky. Regeneruje pečeňové tkanivo, prečisťuje krvné riečisko. Podporuje kožný metabolizmus, hojenie rán a vredov. Spoločne s fykocyanínom, železom, vitamínom B12 a kyselinou listovou výrazne podporujú zdravú krvotvorbu.

KAROTENOIDY:

Spirulina obsahuje komplex niekoľkých karotenoidov bohatých na antioxidanty. Karotenoidy sú tvorené približne 50% karoténmi – alfa, beta a gama a 50% xantofylmi – zeaxantín, astaxantín, a ďalšie. Hoci beta
karotén je zo všetkých karotenoidov najznámejší, komplex rozličných karotenoidov je oveľa efektívnejší než len izolovaný syntetický beta karotén vo forme vitamínových prípravkov.

ŽELEZO:

Spirulina je jedným z najbohatších zdrojov železa, ktoré hrá zásadnú rolu pri tvorbe hemoglobínu a zdravého imunitného systému. Obsah železa v Spiruline je niekoľkonásobne vyšší než v ostatných potravinách a jeho vstrebateľnosť je podstatne vyššia než u syntetických doplnkoch železa.
Porovnanie obsahu železa v Spiruline s potravinami bohatými na železo:

• Spirulina 89,0
• Obilniny 4,5
• Pivné kvasnice 18,0
• Vajcia 1,4
• Sója 12,0
• Ryby 1,2
• Hovädzie mäso 11,0
• Kuracie mäso, syr 1,0

VÁPNIK, HORČÍK, CHRÓM:

Obsahuje veľké množstvo vápnika, ktorý je všeobecne deficitný vo výžive, horčík uľahčuje absorpciu vápnika v spiruline. Chróm pomáha efektívne využiť glukózu a prispieva k stabilizácii krvného cukru.

Esenciálne mastné NENASÝTENÉ KYSELINY:

Spirulina obsahuje kyselinu gama-linolénovú (GLA) a kyselina linolovú. GLA je v organizme dôležitá pre tvorbu telu prospešných prostaglandínov PGE 1, ktoré regulujú rad telesných funkcií. Znižujú hladinu LDL
cholesterolu, priaznivo pôsobia pri predmenštruačnom syndróme, menopauze, pomáhajú pri kožných problémoch – akné, ekzémy.

GLYKOLIPIDY a SULFOLIPIDY:
Súčasťou lipidov v spiruline sú zriedkavé glykolipidy a sulfolipidy, ktoré sú mimoriadne aktívne proti vírusovým ochoreniam (bránia vírusom preniknúť do buniek). Podľa vedeckých výskumov potláčajú vírus
HIV-1 a vírus HIV-2, oparový vírus a ďalšie vírusy spôsobujúce deficit imunity.

ENZÝMY:

Spirulina obsahuje rad enzýmov a to predovšetkým superoxiddismutázu (SOD) a glutatión peroxidázu, ktoré pomáhajú neutralizovať škodlivé účinky voľných radikálov. Poškodzovanie organizmu voľnými radikálmi je
jednou z hlavných príčin ochorení spojených so starnutím organizmu.

POLYSACHARIDY

Základnými sú ramnóza a glykogén, ktoré sú v organizme ľahko a rýchlo vstrebateľné, majú nízky glykemický index. Poskytujú rýchlu energiu bez toho aby zaťažovali pankreas alebo precitipovali hypoglikémiu.
Polysacharidy v Spiruline posilňujú imunitný systém, podporujú tvorbu T-buniek, makrofágov a stimulujú fagocytózu.

 

Fyhocyanín

Bohaté zastúpenie má aj menej známa látka fyhocyanín. Ten spomaľuje rast nádorových buniek a posilňuje imunitu organizmu. Preto je veľmi dôležitou zložkou pri liečení rakoviny.

Mavitol

Ďalšie, menej známa látka je mavitol, zložka prispievajúce k vylučovanie moču z tela von a tým patrí k detoxikačné skupine látok.

Cordyceps

Inou dôležitou zložkou pri liečení rakoviny a ako prevencia rakoviny hlavne, je cordyceps, obsiahnutý v morskej riase, veľmi potrebný pre imunitu a udržiavanie organizmu pred zárodkom aj vývojom rakoviny.

Fermety

Niekto už možno počul o fermetech, silne obsiahnutých zložkách spiruliny, urýchľujúci látkovú výmenu v koži a logicky sú preto nesmierne dôležité pri hojení rán, ktoré taktiež urýchľujú. Pomáhajú aj pri trávení a obnovujú nielen tkaniva, ale aj orgány. Každý orgán alebo tkanivo v tele majú svoje vlastné siete fermetů, pretože jeden fermet aktivuje len jeden biochemický proces. A na správne fungovanie je potrebné hneď niekoľko biochemických procesov. Zabijakom fermetů je teplo. Už pri pôsobení nízke teploty sa ich väčšina z potravy stráca. Preto by mali byť niektoré potraviny, najmä tie bohaté na fermety, konzumované surové.

Vitamíny a minerály

No a čo by to bolo za zdraviu prospešnú živinu, bez vysokého obsahu vitamínov a minerálov. V silnom zastúpení sa tu objavujú vitamíny skupiny B, ako je vitamín B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12, tiež vitamíy A, E a C. Z minerálov tu nájdeme samozrejme železo, jód, vápnik, sodík, draslík, horčík, meď, zinok, mangán, fosfor, selén, chróm a vanád.

Kyseliny

Spirulina nezaostáva ani za obsahom kyselín. Polonasycené kyseliny, z ktorých gama-linolénová kyselina sa podieľa na znížení tlaku, pomáha pri tukovej výmene, zvyšuje imunitu, podporuje rozvoj buniek, zabraňuje zápalovým procesom a srdcovo – cievnym ochorením. Spirulina obsahuje veľké množstvo už spomínaných aminokyselín. Celkovo je ich v riase 18, z ktorých pre telo úplne nenahraditeľných je hneď 8.

Bohato je tu obsiahnutý aj Beta – karotén.

Spirulina po vegetariánov

Aj keď je verejne známe, že pre zdravie a správne fungovanie tela je nevyhnutná bohatá, pestrá strava, mienky niektorých jedincov to nezmení. Myslí sa tým vegetariáni a najmä vegáni. Aspoň tí by teda mali denne užívať prijíma spirulinu buď v surovom stave, alebo ako tabletkovej doplnok stravy.

Spirulina však využijú aj ľudia s denným príjmom bohatej stravy. Vhodná je pre športovcov, nielen vďaka výtečnému obsahu, ale zemen tým, že nezaťažuje tráviaci trakt, a pritom dodá telu rýchlu energiu a všetky potrebné látky.

Pre koho je Spirulina vhodná?

Spirulina je vďaka svojmu obsahu vhodná najmä pre osoby trpiace nedostatkom vitamínov, minerálov, ale aj pre vegetariánov, veganov, makrobiotikov, ľudí vyznávajúcich zdravý životný štýl, no taktiež pre športovcov, či ľudí v rekonvalescencii. Spirulinu môžu užívať aj deti, ale je vhodná napríklad aj pre dojčiace matky, nakoľko podporuje tvorbu materského mlieka.

 

Schudnite so spirulinou

V posledných rokoch je táto riasa využívaná aj ako doplnok pri chudnutí. Rýchlo sa v tele vstrebáva a podporuje zvýšenie hladiny cukru v krvi, vďaka čomu znižuje chuť do jedla. Vďaka látke, zvanej fenylalanín, ktorý obsahuje, tiež dokáže potlačiť chuť na sladké. Obsah 1 gramu Spiruliny sa vyrovná tým živinám, ktoré sa nachádzajú až v 1 kilograme zeleniny, čím telu zabezpečí všetky živiny aj počas diéty. Spirulinu dostanete kúpiť v lekárni vo forme tabliet, pričom 1 balenie, ktoré obsahuje 100 tabliet kúpite od 5 eur. Spirulina sa užíva 15 minút pred jedlom 2-3 krát denne, po 2 – 5 tabliet naraz a to dlhšiu dobu, aspoň mesiac.


Súvisiace témy k článku: